Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na czerwcowej sesji Rady Miejskiej podjęta została uchwała zmieniająca w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty.
W związku z powyższym od dnia 1 lipca 2017 roku obowiązują następujące stawki opłat za odpady komunalne:
• 9,00 zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
• 24,00 zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
W wyniku rozstrzygnięcia przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych zaistniała konieczność zmiany stawek. Najkorzystniejszą ofertę złożył Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o., który świadczył będzie usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych od 03 lipca 2017r. do 31 grudnia 2019r.
Pobrana od mieszkańców opłata pokrywa koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu oraz edukacji ekologicznej.
Zgodnie z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarki odpadami komunalnymi ma być systemem samofinansującym się, to oznacza, że gmina nie może dokładać do systemu gospodarki odpadami z innych źródeł dochodów. W związku z powyższym w celu zapewnienia środków na jego prawidłowe funkcjonowanie konieczne jest pobieranie takiej opłaty od mieszkańców, aby wystarczała na realizację całości zadania, którym została obciążona gmina.
Zgodnie z treścią przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zmiana stawki opłaty nie rodzi konieczności składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości. Do właścicieli nieruchomości, których zmiana będzie dotyczyć zostaną wysłane zawiadomienia o wysokości opłaty, wyliczonej na podstawie danych zawartych już w złożonych wcześniej deklaracjach. Zawiadomienia zostaną dostarczone przed pierwszym terminem płatności zmienionej opłaty (tj. 15.09.2017 r.)
W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie będzie uiszczał opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu, wydana zostanie decyzja określająca wysokość opłaty, zgodnie z art. 6m ust. 2b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2016r. poz. 250 ze zm.). Po wydaniu decyzji organ podatkowy w razie konieczności (braku uiszczenia opłaty) podejmie dalsze postępowanie egzekucyjne w celu przymusowego ściągnięcia należności w trybie egzekucji administracyjnej, co spowoduje powstanie dodatkowego obowiązku uiszczenia kosztów egzekucyjnych, które zaspokajane są w pierwszej kolejności.
W sytuacji gdy na nieruchomości zmienia się składnik mający wpływ na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. liczba osób, sposób zbierania odpadów), właściciel nieruchomości winien w ciągu 14 dni od daty zaistnienia zmiany złożyć nową deklarację uwzględniającą zmianę.
Nowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie powoduje zmiany w terminie i sposobie płatności. Opłatę mieszkaniec wnosi kwartalnie na numer indywidualnego konta bankowego, w następujących terminach
I rata (miesiące: styczeń, luty, marzec)- do 15 marca
II rata (miesiące: kwiecień, maj, czerwiec)- do 15 maja
III rata (miesiące: lipiec, sierpień, wrzesień)- do 15 września
IV rata (miesiące: październik, listopad, grudzień)- 15 listopada
Szczegółowe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy i Miasta Kleczew:
- sprawy dot. wymiaru (naliczania opłat), pok. 204, tel. (63) 2700-901
- sprawy dot. zaległości w opłacie, pok. 110, tel. (63) 2700-931
Wiecej informacji na temat odpadów komunalnych można przeczytać na naszej stronie pod banerem o tytule Gospodarka Odpadami.